Η λίστα ιστολογίων μου

24/11/24

Και Αν ο Καταναλωτής Δεν Θέλει "Έξυπνο" Μετρητή;

Το ελληνικό κράτος, μέσω του Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρισμού (μονοπωλιακή επιχείρηση υπό τον έλεγχό του), έχει αρχίσει να εγκαθιστά στα σπίτια των καταναλωτών "έξυπνους" μετρητές ρεύματος. Με μεγάλη δόση υπερηφάνειας μας ενημερώνει μάλιστα ότι στα επόμενα χρόνια (10;) θα εγκατασταθεί τέτοιος μετρητής σε όλους τους καταναλωτές (περίπου 7,5 εκατομμύρια). Και το κάνει χωρίς να ρωτήσει κανένα.

Οι Έλληνες πολίτες δεν συνηθίζουν να αναρωτιούνται συχνά τι αποφασίζει για λογαριασμό τους το κράτος. Γι' αυτό και το κράτος αδιαφορεί για την άποψή τους. Δεν ισχύει το ίδιο σε πολιτισμένες χώρες της "Δύσης". Στην Μ. Βρετανία ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να μην αποδεχθεί την εγκατάσταση του έξυπνου μετρητή. Για να πεισθούν οι καταναλωτές, το Βρετανικό κράτος υποστηρίζει έναν ειδικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό (Smart Energy GB) για την προώθηση της ιδέας, που φημολογείται ότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαφημιζόμενους στην χώρα (κύκλος εργασιών το 2023: 38 εκατομμύρια λίρες ή 46 εκατομμύρια ευρώ) και χρηματοδοτείται από τους Παρόχους Ρεύματος (οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να πετύχουν στόχους roll out).

Γιατί ένας καταναλωτής να μην θέλει να εγκατασταθεί στο σπίτι του ένας "έξυπνος" μετρητής; Φαίνεται ότι, οι Βρετανοί τουλάχιστον, έχουν πρόβλημα με την προστασία της ιδιωτικής τους ζωής. Ο "έξυπνος" μετρητής (όντας έξυπνος!) θα είναι σε θέση να γνωρίζει, να θυμάται και να μεταδίδει σε ένα κεντρικό οργανισμό πληροφορίες ιδιωτικού χαρακτήρα. Αυτό συνδυάζεται με την παραδοσιακή (και ίσως δικαιολογημένη) δυσπιστία των αγγλοσαξόνων για τις καλές προθέσεις ή τις δυνατότητες του κράτους. Γιατί ο μετρητής εκτός των πληροφοριών θα μπορεί να είναι όργανο επεμβάσεων εκ του μακρόθεν από το μακρύ χέρι κρατικών οργάνων (στην καλύτερη περίπτωση - εγκληματιών χάκερς στην χειρότερη).

Πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε τη  Βρετανική εμπειρία στην χώρα μας; "Εδώ είναι Ελλάδα" θα πει κανείς (παραφράζοντας έναν πρώην  πρωθυπουργό). Παρόλα αυτά, δεν θα ήταν περιττό να ασχοληθούν οι αρμόδιοι με το θέμα γιατί υπάρχει πιθανότητα να το βρούν μπροστά τους - και για τον λάθος λόγο. Για παράδειγμα όταν οι Έλληνες κατανοήσουν ότι με τον  "έξυπνο" μετρητή η διακοπή τροφοδοσίας (π.χ. λόγω χρέους) θα γίνεται εκ του μακρόθεν - πολύ ευκολότερα από σήμερα και πιο μαζικά. Ή ότι ίσως δυσκολέψει λίγο και το δημοφιλές άθλημα της ρευματοκλοπής.

Η προφανής πρόταση είναι να δοθεί (αν δεν έχει δοθεί) προσοχή στην νομική προστασία των ιδιωτικών δεδομένων των καταναλωτών. Δεν αρκεί όμως μόνο να δοθεί προσοχή - πρέπει η προσπάθεια να επικοινωνηθεί κατάλληλα. Ίσως τα 46 εκατομμύρια τον χρόνο που δαπανά η Μ. Βρετανία είναι πολλά, η συνεισφορά όμως των Παρόχων σε μια εύλογη μικρότερη δαπάνη δεν είναι κακή ιδέα. 

Πιο σημαντικό όμως είναι να προωθηθούν επικοινωνιακά τα χαρακτηριστικά των έξυπνων μετρητών που έχει αποδειχθεί από την διεθνή εμπειρία ότι είναι ιδιαίτερα δημοφιλή. Η δυνατότητα προπληρωμής και η εγκατάσταση μέσα στο σπίτι εσωτερικής μονάδας/οθόνης δεδομένων κατανάλωσης (in home display units - που μπορούν να υποκατασταθούν από τον υπολογιστή ή το smart phone του καταναλωτή). Οι υπηρεσίες αυτές θα διευκολύνουν την αποδοχή των μετρητών έχοντας το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι μπορούν να υποστηριχθούν άμεσα - δεν απαιτείται η ύπαρξη του δικτύου τηλεπικοινωνιών και του κεντρικού συστήματος εφαρμογών. 

Το "έτσι είναι η Ελλάδα" είναι μια δικαιολογία που βολεύει (θεωρώντας ότι τους απαλλάσσει των ευθυνών τους) τους πολιτικούς και πνευματικούς μας ηγέτες και γι' αυτό μας πωλούν συχνά φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Ας γίνουν οι "έξυπνοι" μετρητές (που άλλωστε θα τους πληρώσουμε από την τσέπη μας με τον συνήθη αδιαφανή τρόπο) η αιτία να δείξουν έστω και για μια φορά στοιχειώδη σεβασμό στον Έλληνα πολίτη - καταναλωτή. Αν δεν το κάνει το κράτος, ας αναλάβουν την πρωτοβουλία να στήσουν κάτι ανάλογο του Smart Energy  GB οι Πάροχοι - γιατί αν αφήσουν την κατάσταση ανεξέλεγκτη η επένδυση θα πάει χαμένη. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου