Ένα νέο προιόν προσφέρει στην λιανική αγορά ρεύματος η Protergia, με την πρωτότυπη αλλά και ταιριαστή ονομασία Picasso. Ταιριαστή γιατί είναι τόσο δύσκολο να ερμηνευθεί απο τον απλό καταναλωτή όσο και ένας αφηρημένος πίνακας του ομώνυμου διάσημου ζωγράφου. Ακόμα και η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων κλπ (ΡΑΑΕΥ) φαίνεται να έχει μείνει άναυδη. Το Picasso δεν έχει εμφανιστεί μέχρι την στιγμή που γράφεται το παρόν στην κρατική ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών, το energycost.gr, ενώ ήδη είναι γνωστό ότι διατίθεται κανονικά στην αγορά. Με βάση δημοσιογραφικές πληροφορίες, η ΡΑΑΕΥ δεν έχει αποφασίσει ακόμα ούτε τι χρώμα είναι το Picasso - πόσο μάλλον ποια είναι η τιμή του σε σύγκριση με αυτή των "συμβατικών" τιμολογίων.
Ευτυχώς υπάρχει - ήδη απο το 2015 - το allazorevma.gr που υποστηρίζει με Ανεξαρτησία, Αντικειμενικότητα και Αξιοπιστία τους Έλληνες καταναλωτές ρεύματος στην επιλογή τους Παρόχου και τιμολογίου. Η ετυμηγορία μας με βάση τις μέχρι τώρα δημόσια διαθέσιμες πληροφορίες:
Το Picasso δεν αποτελεί καινοτομία με την πλήρη έννοια τoυ όρου. Παρόμοια προιόντα έχουν προσφερθεί στην ελληνική αγορά και στο παρελθόν - χωρίς μεγάλη εμπορική επιτυχία. Η σημαντικότερη διαφορά του Picasso με τα προηγούμενα τιμολόγια είναι ότι περιλαμβάνει και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις - τον κίνδυνο των οποίων φαίνεται ότι αναλαμβάνει η Protergia. Ο κίνδυνος αυτός δεν είναι αμελητέος (με τις πρόσφατες αυξήσεις που αποφάσισε το κράτος η ετήσια δαπάνη για ρεύμα ενός μέσου καταναλωτή αυξήθηκε κατα 8% περίπου) και είναι πιθανό να είναι ακόμα πιο σημαντικός στο μέλλον. Το κράτος είναι πηγή απρόβλεπτων εξελίξεων όσο και η αγορά αλλά φαίνεται ότι η Protergia αποφάσισε ότι μπορεί να αντέξει τους τυχόν κραδασμούς τουλάχιστον για το επόμενο 12μηνο κάθε φορά.
Το καινοτομικό προιόν έθεσε λοιπόν ορισμένα ερωτήματα: Το πρώτο είναι το χρώμα του. Είναι το Picasso σταθερό (μπλε) - όπως ισχυρίζεται η Protergia - ή όχι; Η απόφαση - την οποία πρέπει να πάρει η ΡΑΑΕΥ - είναι σημαντική γιατί απο αυτή εξαρτάται το δικαίωμα του Παρόχου να επιβάλει ποινή αποχώρησης. Η απάντηση κατά την άποψή μας είναι: Με βάση την προσεκτική και τυπική ανάγνωση των σχετικών οδηγιών της ΡΑΑΕΥ περί χρωματιστών τιμολογίων, το Picasso δεν μπορεί να θεωρηθεί σταθερό τιμολόγιο. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την άποψη του allazorevma.gr και την πραγματικότητα. To Picasso είναι ίσως το σταθερότερο τιμολόγιο που έχει προσφερθεί μέχρι τώρα στην ελληνική αγορά. Αυτό γιατί:
- Περιλαμβάνει όπως προαναφέρθηκε και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Η Protergia αναλαμβάνει όχι μόνο τον κίνδυνο των κρατικών αποφάσεων (για 12 μήνες) αλλά και της καταναλωτικής συμπεριφοράς του καταναλωτή που επηρεάζει ρυθμιζόμενες χρεώσεις που τιμολογούνται με βάση κλίμακα κατανάλωσης - όπως οι χρεώσεις ΥΚΩ.
- Η τυχόν αλλαγή της δαπάνης (και έμμεσα της τιμής) με την εκκαθάριση λόγω υπερ- ή υπο- κατανάλωσης δεν οφείλεται σε παράγοντα εκτός ελέγχου του καταναλωτή (π.χ τιμή χονδρικής - δεν υπάρχει σχετική ρήτρα) αλλά στη δική του εκτίμηση και διαχείριση της κατανάλωσής του.
- Ακόμα και στην περίπτωση της υπερ- η υπο- κατανάλωσης το προιόν είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε η επίδρασή τους στη "ex post" τιμή να είναι σχεδόν αμελητέα (σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα ευνοϊκή για τον καταναλωτή).
Σε κάθε περίπτωση, με την επιφύλαξη ότι θεωρεί το Picasso ως σταθερό τιμολόγιο όπως το διαθέτει η Protergia,το allazorevma.gr έχει ήδη εγκαταστήσει διαδικασία στην ιστοσελίδα για την υποστήριξη σε προσωπικό επίπεδο των χρηστών του σχετικά με το αν ταιριάζει στο προφίλ κατανάλωσής τους. Τα πρώτα αποτελέσματα των αναλύσεων δείχνουν ότι, όπως είναι αναμενόμενο (δεδομένου ότι ο Πάροχος αναλαμβάνει μεγαλύτερο κίνδυνο), το Picasso είναι ακριβότερο στην πλειοψηφία (αλλά όχι σε όλες) των περιπτώσεων απο τα υπόλοιπα σταθερά τιμολόγια - τόσο των άλλων παρόχων όσο και της ίδιας της Protergia. Αξίζει την κάπως υψηλότερη τιμή η σιγουριά της σταθερής μηνιαίας δαπάνης; Η απάντηση θα έπρεπε κανονικά να δοθεί απο τους καταναλωτές. Αλλά πρέπει να ερωτηθεί και η ΡΑΑΕΥ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου