Η λίστα ιστολογίων μου

26/4/18

Ο Σημαντικός Αριθμός στην Αγορά Ηλεκτρισμού: Οι Αλλαγές Εκπροσώπησης

Στην αγορά ηλεκτρισμού οι καταναλωτές "εκπροσωπούνται¨ από τον Πάροχο που τους προμηθεύει ηλεκτρικό ρεύμα. Όταν αλλάζουμε Πάροχο λοιπόν, λαμβάνει χώρα μια "αλλαγή εκπροσώπησης". Ο συνολικός αριθμός των αλλαγών αυτών σε μια περίοδο και η εξέλιξή του στον χρόνο είναι ο σημαντικότερος δείκτης της καλής λειτουργίας της αγοράς.

Δεν είναι όμως αυτός ο αριθμός που παίρνει δημοσιότητα κάθε μήνα. Συνήθως δημοσιοποιούνται (από πληροφορίες που διαρρέουν από τον αρμόδιο διαχειριστή του δικτύου διανομής τον ΔΕΔΔΗΕ ή από τα επίσημα στοιχεία του λειτουργού της αγοράς ΛΑΓΗΕ) τα μερίδια αγοράς του κυρίαρχου παίκτη και των εναλλακτικών παρόχων και ο αριθμός των καταναλωτών που ο καθένας εκπροσωπεί. 

Είναι από μια μεριά λογικό να δίνεται έμφαση στα μερίδια αγοράς δεδομένου ότι η μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ αποτελεί "μνημονιακό" στόχο. Τα μερίδια αγοράς όμως δεν δίνουν την πραγματική εικόνα της έντασης του ανταγωνισμού. Αρκεί να φανταστεί κανείς την οριακή περίπτωση στην οποία όλοι οι καταναλωτές αλλάζουν πάροχο σε μια περίοδο αλλά τα μερίδια μένουν σταθερά (π.χ. φεύγουν όλοι από έναν πάροχο και ξαναγυρίζει ένας ίσος αριθμός). Απίθανο βέβαια, αλλά εξηγεί γιατί συνήθως αναμένει κανείς ότι το σύνολο των αλλαγών εκπροσώπησης σε μια περίοδο είναι μεγαλύτερο του αθροίσματος των αλλαγών στα μερίδια αγοράς των παρόχων.

Στην πραγματικότητα ο αριθμός των αλλαγών εκπροσώπησης είναι το νούμερο που παρακολουθούν οι ρυθμιστές των ώριμων αγορών για να εκτιμήσουν την ένταση του ανταγωνισμού σ' αυτές. Αυτό γιατί στις ώριμες αγορές έχει ξεπεραστεί το πρόβλημα του δεσπόζοντος παρόχου (ή παρόχων) - σε αντίθεση με την Ελληνική αγορά. Εστιάζονται συνεπώς στις αλλαγές εκπροσώπησης για να εκτιμήσουν το κίνητρο που έχουν οι καταναλωτές να γίνουν ενεργοί στην αγορά. 

Για παράδειγμα, στην Μ Βρετανία το νούμερο αυτό είναι στο 14%, στην Γερμανία κοντά στο 8% και κατά μέσο όρο στην ΕΕ γύρω στο 6% (αλλά 25% στην Πορτογαλία!). Στην Μ Βρετανία το 14% σημαίνει  ότι περίπου 4 εκατομμύρια καταναλωτές ηλεκτρισμού (από το σύνολο των 28 εκατομμυρίων) άλλαξαν πάροχο ηλεκτρισμού μέσα σε μια χρονιά (να σημειωθεί ότι το 14% των καταναλωτών στην Ελλάδα ισοδυναμεί με περίπου 1,000,000 καταναλωτές).

Στην Ελληνική αγορά όχι μόνο δεν δίνεται έμφαση στον αριθμό αλλαγών εκπροσώπησης αλλά δεν δημοσιεύεται καν. Συνιστούμε να δημοσιοποιείται γιατί:
  • Είναι εξαιρετικά εύκολο να υπολογιστεί από τον ΔΕΔΔΗΕ.
  • Δεν αποτελεί προφανώς εμπιστευτικό εμπορικό στοιχείο για κανένα από τους παίκτες της αγοράς
  • Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποκατάστατο ή και πρόσθετο επιχείρημα κατά τις διαπραγματεύσεις με τους "Θεσμούς". Ένας σχετικά μεγάλος ρυθμός αλλαγών εκπροσώπησης μπορεί να αποτελέσει αντιστάθμισμα ενός χαμηλότερου ρυθμού μείωσης του μεριδίου της αγοράς του δεσπόζοντα παρόχου.
  • Τέλος γιατί δεν είναι αποδεκτό το να μπορεί κανείς να βρεί με ένα απλό "γκουγκλάρισμα" τον αριθμό αυτό για όλες τις ευρωπαϊκές αγορές  εκτός από την Ελλάδα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου