Η λίστα ιστολογίων μου

11/4/23

Αποζημίωση για Διακοπή Ρεύματος; Άνθρακες ο Θησαυρός

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αποφάσισε να επιβάλει στον ΔΕΔΔΗΕ την υποχρέωση να καταβάλει αποζημιώσεις στους καταναλωτές σε περιπτώσεις διακοπής της ηλεκτροδότησης. Το allazorevma.gr, με βάση τις πληροφορίες που διέρρευσαν στον Τύπο, αξιολογεί την σχετική απόφαση ώστε να μετριαστεί ο τυχόν υπέρμετρος ενθουσιασμός των καταναλωτών για την νεωτεριστική αυτή προσπάθεια. Το συμπέρασμα είναι ότι ο χρόνος και ο κόπος που επενδύθηκε για την απόφαση αυτή είναι χαμένος. Εξηγούμε γιατί.

Η απόφαση για το ύψος της αποζημίωσης και την σχετική διαδικασία είναι: Αμελητέα, αντίθετη με τις υπάρχουσες έρευνες, χωρίς οικονομική λογική, ελλιπής και αδιαφανής ως αντικίνητρο για τον ΔΕΔΔΗΕ και σχεδιασμένη για δημιουργία εντυπώσεων. 

Το ύψος της αποζημίωσης είναι αμελητέο γιατί είναι μηδενικό για τις πρώτες 12 ώρες της διακοπής. Για τις επόμενες 12 ώρες γίνεται 10 ευρώ (για όλο το 12ωρο) με τελικό όριο τα 500 ευρώ για οικιακούς καταναλωτές. Αν ο ΔΕΔΔΗΕ σας ξεχάσει για ένα χρόνο θα σας δώσει 500 ευρώ.

Η αποζημίωση είναι ελάχιστη με βάση τις υπάρχουσες έρευνες* για την αξία της χαμένης κιλοβατώρας (VOLL = Value of Lost Load) στην χώρα που την εκτιμούν σε περίπου 4,24 ευρώ την κιλοβατώρα. Ένα μέσο νοικοκυριό καταναλώνει περίπου 10 κιλοβατώρες την ημέρα - 5 το 12ωρο. Η αποζημίωση λοιπόν για 12 ώρες θα έπρεπε να είναι διπλάσια - στα 21 αντί 10 ευρώ Και αυτό από την πρώτη και για όλες τις ώρες της διακοπής.

Η κατ' αποκοπή αποζημίωση δεν έχει οικονομική λογική γιατί αποζημιώνει στην πράξη με πολύ μεγαλύτερο ποσό την μικρή κατανάλωση (του εξοχικού μας!) και με αμελητέο την μεγαλύτερη. Για τους μη οικιακούς καταναλωτές τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα.

Είναι η υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων αντικίνητρο για τον ΔΕΔΔΗΕ; (ή κίνητρο για επενδύσεις στην ασφάλεια τροφοδοσίας;) Πόσες διακοπές που είχαν διάρκεια πάνω από 12 ώρες υπήρξαν στο δίκτυο διανομής ιστορικά; Δεν ξέρουμε (και αμφιβάλουμε αν και ο ΔΕΔΔΗΕ το ξέρει) μπορούμε όμως να κάνουμε την εύλογη υπόθεση ότι είναι ελάχιστες. 

Ακόμα χειρότερα, υπάρχει θέμα αδιαφάνειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ με βάση την διαδικασία μπορεί να ισχυρισθεί ότι υπήρξε κακοκαιρία και να ανεβάσει το όριο στις 48 ώρες διακοπής χωρίς αποζημίωση. Υπάρχει διαδικασία ελέγχου από ανεξάρτητο φορέα των στοιχείων του ΔΕΔΔΗΕ;

Τέλος δεν μπορούμε παρά να θεωρήσουμε ότι η αύξηση των αποζημιώσεων από το 2025 και μετά (που τυχαίνει να είναι και η έναρξη της "δεύτερης ρυθμιστικής περιόδου" για τον ΔΕΔΔΗΕ) γίνεται για την  δημιουργία εντυπώσεων. Θα πρέπει να μας εξηγήσει η ΡΑΕ για ποιο λόγο αυξάνεται με τον ρυθμό αυτό το κόστος από την απώλεια τροφοδοσίας για τους καταναλωτές.

Φαίνεται ότι η προσπάθεια έγινε για να καλυφθεί πρόχειρα κάποια τυπική νομική υποχρέωση. Η πρόταση του γράφοντα είναι να μην ασχοληθεί με το θέμα η ΡΑΕ πριν αποφασίσει την αποκέντρωση των αποφάσεων για αποζημιώσεις σχετικές με την ασφάλεια τροφοδοσίας σε χαμηλότερα επίπεδα χρήσεων και ομάδων καταναλωτών. Άλλες ανάγκες - δηλαδή διαφορετική αξία - έχει για τον κάτοικο της Εκάλης η απώλεια τροφοδοσίας και άλλη για τον κτηνοτρόφο στα Τζουμέρκα. Και άλλη για το data center της Microsoft. Η αποκέντρωση αυτή άλλωστε μπορεί να γίνει (και για μεγάλους καταναλωτές ήδη γίνεται) χωρίς ρυθμιστική παρέμβαση μέσω των αποφάσεων για ιδιωτικές επενδύσεις σε ασφάλεια τροφοδοσίας.

* STUDY ON THE ESTIMATION OF THE VALUE OF LOST LOAD OF ELECTRICITY SUPPLY IN EUROPE ACER/OP/DIR/08/2013/LOT 2/RFS 10


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου