Τα νέα απο τις ΗΠΑ είναι εντυπωσιακά. Ενα στα τρία νοικοκυριά
έχει πλέον εγκατεστημένο «έξυπνο» μετρητή ηλεκτρικής ενέργειας στο σπίτι του. Ο
κύριος Ahmad Faruqui όμως, ο αμερικανός «γκουρού» της δυναμικής τιμολόγησης είναι
απογοητευμένος. Γιατί μόνο το 1% των νοικοκυριών καταναλώνει ηλεκτρισμό με «έξυπνα»
τιμολόγια.
“Hope springs eternal in the human breast,” Alexander Pope (1733).
Είναι απογοητευμένος γιατί ξέρει ότι μόνο η μείωση της αιχμής στην
κατανάλωση που επιφέρουν τα δυναμικά τιμολόγια δικαιολογεί την επένδυση σε έξυπνους
μετρητές – η μείωση στα λειτουργικά έξοδα δεν αρκεί.
Ο κύριος Faruqui
παρηγοριέται ενθυμούμενος το ανέκδοτο με τον ιεραπόστολο που γυρίζει
απογοητευμένος απο το ταξίδι σε μια φτωχή χώρα του τρίτου κόσμου, γιατί μόνο το
1% των κατοίκων φοράει παπούτσια. Ο επόμενος ιεραπόστολος αναχωρεί ενθουσιασμένος
γιατί μόνο το 1% των κατοίκων φοράει παπούτσια. Σκοπεύει να υποδήσει τους υπόλοιπους.
Ο κύριος Faruqui έχει εργασθεί τα τελευταία 10 χρόνια σε
πολυάριθμα πιλοτικά προγράμματα στις ΗΠΑ, σχεδιασμένα για να δώσουν απαντήσεις
στο ερώτημα κατά πόσο οι καταναλωτές ανταποκρίνονται σε δυναμικά τιμολόγια
μειώνοντας την αιχμή της κατανάλωσής τους. Τα αποτελέσματα φαίνονται στα
παρακάτω διαγράμματα όπου περιγράφεται η μείωση στην αιχμή που επετεύχθη σε
σχέση με την διαφορά τιμών μεταξύ αιχμής και κοιλάδας και συνοψίζονται ως εξής:
- Οταν δίδεται στους
καταναλωτές ισχυρό μήνυμα μέσω των τιμών, ανταποκρίνονται μειώνοντας την
αιχμή της ζήτησής τους.
- Οσο πιο ισχυρό είναι
το μήνυμα τόσο πιο μεγάλη είναι η απόκριση σε μείωση της ζήτησης στη αιχμή.
- Η αύξηση της ανταπόκρισης
αυξάνεται με μειούμενο ρυθμό, ακολουθώντας μια ασυμπτωτική καμπύλη κορεσμού
παρά μια ευθεία.
Οταν η απόκριση των καταναλωτών γινόταν αυτόματα, με χρήση κάποιας
τεχνολογίας, όπως «έξυπνοι» θερμοστάτες, η καμπύλη γινόταν ακόμα πιο αυξητική υποδεικνύοντας
ακόμα μεγαλύτερη ευαισθησία στις δυναμικές τιμές (επόμενο διάγραμμα).
Υπήρχαν επίσης πιλοτικά πειράματα στα οποία με την χρήση ακόμη
πιο εξελιγμένης τεχνολογίας, η επίπτωση των δυναμικών τιμολογίων ήταν εξαιρετικά
υψηλή (επόμενο διάγραμμα):
Οι 50 ειδικοί που συμμετείχαν σε έρευνα της The Brattle Group και
των Global Energy Partners τον περασμένο χρόνο περιμένουν να δούν ένα ποσοστό απο
8 έως 20% των οικιακών καταναλωτών στις ΗΠΑ να έχουν κάποιο είδος δυναμικής
τιμολόγησης μέχρι το 2020. Ο αριθμός αυτός είναι μικρότερος απο τον σημερινό
αριθμό των εγκατεστημένων έξυπνων μετρητών και θα είναι ακόμα μικρότερος απο αυτόν
του 2020. Για τον κύριο Faruqui ο ρυθμός αυτός είναι πολύ χαμηλός, εξακολουθεί όμως να ελπίζει γιατι ξέρει ότι ακόμα και ο μικρός αυτός βαθμός διείσδυσης των έξυπνων τιμολογίων
έχει τεράστια κοινωνική ωφέλεια.
“Hope springs eternal in the human breast,” Alexander Pope (1733).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου