Οι επιχειρήσεις που ανήκουν στον όμιλο της υπό κρατικό έλεγχο δεσπόζουσας επιχείρησης ηλεκτρισμού, της ΔΕΗ, είναι ο μεγαλύτερος "Ιδιώτης" ωφελούμενος του "Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας"(ΤΑΑ). Το συνολικό ποσό που θα εισπράξουν (στοιχεία Νοεμβρίου 2024) φθάνει τα 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ (για την ακρίβεια 1.644.192.911 ευρώ).
Το ποσό αυτό πρέπει να δοθεί υπό τον όρο της "Προσθετικότητας" (additionality). Αυτό σημαίνει ότι οι πόροι θα πρέπει να οδηγήσουν σε νέες (πρόσθετες) επενδύσεις και όχι στη χρηματοδότηση προγραμματισμένων επενδύσεων που θα είχαν πραγματοποιηθεί ανεξάρτητα από την ύπαρξη του Ταμείου ή άλλων διαρθρωτικών ή εθνικών πόρων. Για να τα δούμε.
Η ΔΕΗ θα λάβει "δανειακή στήριξη" ύψους 346 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή ΑΠΕ (Φωτοβολταϊκών Πάρκων). Έχει πραγματικά ανάγκη η χώρα περισσότερα φωτοβολταικά πάρκα; Αν έχει, φροντίζει ήδη να τα επιδοτήσει - εις βάρος των καταναλωτών. Τι χρειάζεται η πρόσθετη βοήθεια του ΤΑΑ; Έχει ανάγκη η ΔΕΗ επιδοτούμενη πρόσθετη χρηματοδότηση για τις επενδύσεις της; Μήπως τα πάρκα αυτά θα μπορούσαν να κατασκευαστούν από "γνήσιους" ιδιώτες;
Η ΔΕΗ ΑΕ επίσης θα λάβει 204 εκατομμύρια ευρώ γενικά και απροσδιόριστα για "δανειακή υποστήριξη" και η θυγατρική της στις οπτικές ίνες άλλα 290 εκατομμύρια ευρώ για την υλοποίηση του έργου της εγκατάστασης οπτικών ινών στο εναέριο δίκτυό της. Με τη μορφή πάλι "δανειακής υποστήριξης". Ο πολυεθνικός (έστω προς το παρόν παμβαλκανικός) ελέφαντας ζητάει πρόσθετα 500 ψωρο-εκατομμύρια όταν (υποτίθεται ότι) έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση πολλών δισεκατομμυρίων για μελλοντικές επενδύσεις. Τι θα προσθέσουν τα χρήματα αυτά στα πλάνα της ΔΕΗ; Με την ευκαιρία - έχει ελεγχθεί το αν η δραστηριοποίηση της ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες είναι σύμφωνη με τις αρχές του ανταγωνισμού; Γιατί χρησιμοποιεί πάγια στοιχεία (το δίκτυο) που είναι υπό ρυθμιστικό έλεγχο.
Ο ΑΔΜΗΕ, ο διαχειριστής του Δικτύου Μεταφοράς, θα εισπράξει το ποσό των 303 εκατομμυρίων ευρώ συν 61 εκατομμύρια ακόμα για τις δικές του τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες. Εκτός της γενικής δανειακής υποστήριξης, μέρος της χρηματοδότησης θα δοθεί για την "προώθηση της διασύνδεσης των νησιών και της αναβάθμισης του δικτύου μεταφοράς". Ο ΔΕΔΔΗΕ όμως, ο διαχειριστής του Δικτύου διανομής, (δικαιώνοντας την φήμη του ως "Πίθος των Δαναΐδων), θα εισπράξει το αμύθητο ποσό των 437 εκατομμυρίων ευρώ. Για να προστατεύσει τα δάση, να υπογειώσει μέρος του δικτύου του και να αναβαθμίσει το δίκτυο ώστε να μπορεί να υποδεχθεί περισσότερες ΑΠΕ.
Συνολικά, οι διαχειριστές των Δικτύων Ηλεκτρισμού της χώρας θα λάβουν περίπου πρόσθετα 1 δισεκατομμύριο ευρώ για να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια. Τα οποία έχουν υποβάλει στην ΡΑΑΕΥ ζητώντας ετήσιες αποδόσεις υψηλότερες από 8% στην ρυθμιζόμενη βάση παγίων. Η οποία θα αυξηθεί κατά 1 δισεκατομμύριο από τα έργα που θα υλοποιηθούν με την επιδοτούμενη χρηματοδότηση του ΤΑΑ. Πέραν του ελέγχου της "Προσθετικότητας" των έργων, ελπίζει κανείς ότι, δεδομένης της συνεισφοράς του ΤΑΑ, το κράτος (στη συγκεκριμένη περίπτωση η ΡΑΑΕΥ) θα διαπραγματευτεί κάτι καλύτερο (δηλαδή χαμηλότερο) για την απόδοση κεφαλαίων - δεδομένου ότι ήδη οι απαιτήσεις των διαχειριστών με βάση την διεθνή εμπειρία βρίσκονται στο όριο του σκληρού - κακόγουστου - αστείου.
Ο γράφων, με βάση την μικρή αυτή έρευνα σχετικά με την ΔΕΗ, που έγινε με αφορμή την έκθεση προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που συντάχθηκε από το Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών (ΕΝΑ - Δεκέμβριος 2024), κρίνω ότι η επιδότηση της ΔΕΗ από το ΤΑΑ παραβιάζει την αρχή της "Προσθετικότητας". Τολμώ συνεπώς να προβλέψω γενικότερα ότι η παραδοσιακή αποτυχία των Ελληνικών κυβερνήσεων να αξιοποιήσουν θετικά (με την έννοια του κόστους ευκαιρίας των κεφαλαίων) κάθε είδους ευρωπαϊκή βοήθεια θα συνεχισθεί απρόσκοπτα και στην περίπτωση του ΤΑΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου