Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει δέκα μέρες κοσκινίζει λέει το γνωμικό. Στην Δημόσια Επιχείριση Ηλεκτρισμού αυτό παραδοσιακά μεταφράζεται ως: "Να μια καινούργια ιδέα. Ας κάνουμε ένα πιλοτικό". Για να κατανοήσει κανείς καλύτερα την προσέγγιση και την φιλοσοφία της δημόσιας αυτής επιχείρισης είναι χρήσιμο, όπως και σε κάθε οργανισμό, να καταφεύγει στους θρύλους που έχουν επιζήσει στις αναμνήσεις των παλιών στελεχών της. Ο θρύλος του πιλοτικού για τους μετρητές προπληρωμής είναι χαρακτηριστικός (ο θρύλος βασίζεται σε πραγματικό περιστατικό που έλαβε χώρα όμως πολλές δεκαετίες πριν).
Η χρήση μετρητών ρεύματος με προπληρωμή δεν είναι καινοτομία. Εφαρμόζεται σε πολιτισμένες χώρες εδώ και πολλές δεκαετίες. Για διαφορετικούς λόγους σε κάθε περίπτωση αλλά κυρίως για να μειώσει το κόστος της καταμέτρησης και να γίνει ευκολότερη η διαχείριση των καταναλωτών που δεν μπορούν η δεν θέλουν να πληρώσουν στην ώρα τους. Στην Ελλάδα όμως δεν είχαν ποτέ δοκιμαστεί. Τα στελέχη της ΔΕΗ, που πάντα παρακολουθούσαν (και συνεχίζουν υποθέτω να παρακολουθούν) στενά την διεθνή εμπειρία είχαν υπόψη τους την περίπτωση και έπεισαν κάποια στιγμή την Διοίκηση να δοκιμάσει την τεχνολογία. Με προσοχή όπως πάντα - οργανώνοντας ένα πιλοτικό.
Επειδή όμως η Διοίκηση λάμβανε πάντα υπόψη της την καλή εξυπηρέτηση των καταναλωτών και προσπαθούσε να αποφύγει όσο μπορούσε την ενόχλησή τους, αποφάσισε να εφαρμόσει την τεχνολογία σε ένα και μόνο μετρητή. Τον μετρητή ενός δικού της καταστήματος. Τοποθετήθηκε λοιπόν ο μετρητής προπληρωμής στο συγκεκριμένο κατάστημα (που ήταν μάλιστα σε περιοχή "τοπόσημο" της πόλης) και άρχισε η παρακολούθηση του πειράματος.
Το αποτέλεσμα ήταν καταστροφικό. Ο προϊστάμενος τους καταστήματος, επιφορτισμένος με την υποχρέωση να προπληρώνει την κατανάλωση, δεν μπόρεσε να χωνέψει την ιδέα και να προσαρμοστεί. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα - και μάλιστα επανειλημμένα - την ξαφνική διακοπή της ηλεκτροδότησης του καταστήματος σε ώρες εργασίας με ουρές πελατών που περίμεναν να πληρώσουν τον λογαριασμό τους. Όπως είναι φυσικό η (τότε) Διοίκηση της ΔΕΗ έκρινε ότι η καινοτομία ήταν εν δυνάμει καταστροφική. Αν εμείς οι ίδιοι ξεχνιόμαστε - που λεφτά δεν μας λείπουν - τι θα κάνουν οι πελάτες μας;
Από τότε, δηλαδή εδώ και πολλές δεκαετίες μετά από την τραυματική εμπειρία του πιλοτικού, το θέμα των μετρητών προπληρωμής δεν συζητήθηκε ξανά στην ΔΕΗ. Ίσως το τραύμα αυτό στο συλλογικό υποσυνείδητο της επιχείρισης εξηγεί και το ότι η υπενθύμιση του θέματος από τον υπογράφοντα εδώ και πέντε τουλάχιστον χρόνια (ως μέτρο για την μείωση των επισφαλών αιτήσεων) απαντιέται με την σιωπή του τάφου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου