Η Ευρωπαϊκή Οδηγία για το ρεύμα που πρόσφατα ενσωματώθηκε στο ελληνικό Δίκαιο (σχετικό απόσπασμα στο τέλος του παρόντος*) προβλέπει μια πολύ ενδιαφέρουσα καινοτομία. Το να προσφέρεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν δυο μετρητές και όχι μόνο ένα. Που σημαίνει ότι θα μπορούν να έχουν δυο διαφορετικούς Παρόχους για δυο ξεχωριστά τμήματα του φορτίου τους. Αυτό είναι διαφορετικό από τον διζωνικό (νυκτερινό/μεσημβρινό) μετρητή που είναι μοναδικός και απλώς δίνει την δυνατότητα διαφορετικής τιμολόγησης για το σύνολο του φορτίου σε προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα σε ένα μόνο Πάροχο.
Γιατί είναι ενδιαφέρουσα αυτή η καινοτομία; Γιατί δίνει την δυνατότητα να εκμεταλλευθεί ο καταναλωτής (σε συνεργασία και για αμοιβαίο όφελος με τον Πάροχο) τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των φορτίων του. Πιο συγκεκριμένα να διαχωρίσει τα φορτία για τα οποία αδιαφορεί για τον έλεγχό τους και είναι διατεθειμένος να τον αναθέσει στον Πάροχο. Η δυνατότητα ελέγχου των φορτίων έχει αξία για τον Πάροχο - αξία που θεωρητικά (εφόσον λειτουργεί ο ανταγωνισμός) θα μπορούσε να την μοιραστεί με τον καταναλωτή.
Ποια είναι αυτά τα φορτία; Η φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η λειτουργία αντλίας θερμότητας, θερμοσυσσωρευτές, καταψύκτες. Αλλά και οποιαδήποτε άλλη συσκευή που είναι "έξυπνη" - έχει δηλαδή ενσωματωμένη την δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε σήματα από το δίκτυο μέσω του μετρητή. Ποια είναι η αξία που έχει ο έλεγχος των φορτίων από τον Πάροχο; Στην απλούστερη περίπτωση εκμεταλλεύεται την μείωση του κινδύνου από την μεταβολή της χονδρικής - μπορεί να μειώσει το "ασφάλιστρο" για την αντιστάθμιση (hedging premium) των φορτίων που ελέγχει. Επιπρόσθετα μπορεί να παράσχει έναντι αμοιβής στο δίκτυο υπηρεσίες βραχυπρόθεσμης εφεδρείας - την περίφημη απόκριση ζήτησης (demand response).
Η καινοτομία αυτή (θεσμική μόνο προς το παρόν) έχει την δυνατότητα να διευκολύνει σημαντικά την αποδοχή και την πλήρη αξιοποίηση των "έξυπνων" μετρητών. Γιατί (με την προϋπόθεση ότι με την εγκατάσταση του "έξυπνου" μετρητή θα παραμείνει και ο συμβατικός) θα εξαφανίσει οποιονδήποτε δισταγμό των καταναλωτών να δώσουν τον έλεγχο μέρους των φορτίων τους στον Πάροχο αφού θα γνωρίζουν εκ των προτέρων πιο κομμάτι θα παραδώσουν. Έναντι αμοιβής που στην πιο συνηθισμένη μορφή θα μπορούσε να είναι όχι μόνο μια χαμηλότερη σταθερή τιμή για μεγάλο χρονικό διάστημα αλλά μια σταθερή (π.χ. ετήσια ) δαπάνη.
Οι συνέργειες μεταξύ των ηλεκτρικών δικτύων και των τεχνολογιών της πληροφορικής του διαδικτύου και των τηλεπικοινωνιών είναι τεράστιες, γνωστές και πολλές από αυτές διαθέσιμες ήδη από τον προηγούμενο αιώνα. Η καθυστέρηση στην αξιοποίησή τους οφείλεται στο ότι ο κλάδος παγκοσμίως βρίσκεται υπό κρατικό έλεγχο. Και το κράτος δεν καινοτομεί - ειδικά το ελληνικό κράτος. Το οποίο έσπευσε να ενσωματώσει την Οδηγία για τον λάθος λόγο. Η ελπίδα όμως πεθαίνει τελευταία - και σε κάθε περίπτωση δεν μας απαγορεύει κανείς να ονειρευόμαστε το μέλλον έστω και αν δεν πρόκειται να κρατήσουμε την αναπνοή μας περιμένοντας τον νέο θαυμαστό κόσμο του ηλεκτρισμού στην πατρίδα μας.
*(19)...Advances in metering and sub-metering technology combined with information and communication technology make it technically possible to have multiple suppliers for individual premises. Customers should be able to choose a separate supplier in particular for electricity to power appliances such as heat pumps or electric vehicles which have a particularly high consumption or which also have the capability to shift their electricity consumption automatically in response to price signals. To that end, customers should be allowed to have more than one metering and billing point covered by the single connection point for their premises, allowing different appliances to be metered and supplied separately. Metering points should be clearly distinguished from each other and should comply with applicable technical rules. The rules for the allocation of the associated costs should be determined by the Member States. Some smart metering systems are able to directly cover more than one metering point and therefore enable customers to have more than one electricity supply contract or energy sharing agreement at the same time. Suppliers should have balancing responsibility only for metering and billing points to which they supply. Moreover, by enabling the use of dedicated measurement solutions, attached to or embedded in appliances with flexible, controllable loads, final customers can participate in other incentive-based demand response schemes that provide flexibility services on the electricity market and to transmission system operators and distribution system operators. Overall, such arrangements should be compatible with energy sharing and should contribute to the increased uptake of demand response and to consumer empowerment, thereby allowing customers to have more control over their energy use and bills, while providing the electricity system with additional flexibility in order to cope with supply and demand fluctuations.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου