Η λίστα ιστολογίων μου

21/3/25

Ιεραρχία των Παρόχων: Ενα Κάπως "Θερμότερο" 4ο Τρίμηνο

Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων κλπ. (ΡΑΑΕΥ) δημοσίευσε τις αναφορές της για την λιανική αγορά ηλεκτρισμού μέχρι τον Δεκέμβριο του 2024. Στον παρακάτω Πίνακα, φαίνεται η εξέλιξη στα μερίδια αγοράς (σε αριθμό μετρητών στην Χαμηλή Τάση) στην περίοδο από 31/12/23 μέχρι 31/12/24. Οι παρατηρήσεις μας:

Η δεσπόζουσα θέση του υπό κρατικό έλεγχο Παρόχου (ΔΕΗ) στην Χαμηλή Τάση, με το 71,69% των μετρητών την 31/12/24, παραμένει συντριπτική και σταθερή (ήταν 72,30% στις 31/12/23). Η ΔΕΗ είχε 5.516.950 πελάτες στην Χαμηλή Τάση την 31/12/24, 46.940 λιγότερους από ότι την 31/12/23.

Ειδικά το τελευταίο τρίμηνο του 2024, παρατηρήθηκαν ορισμένες αξιοπρόσεκτες εξελίξεις: 

α) Η ΔΕΗ είχε στο 4ο τρίμηνο το 70% των απωλειών της στην διάρκεια του 2024 (30.000 απο ένα σύνολο 46.000). Η ΔΕΗ πρακτικά έχασε πελάτες μόνο στο 2ο εξάμηνο σε αντίθεση με το 1ο εξάμηνο στο οποίο έμεινε σταθερή σε αριθμό πελατών. Στην ίδια περίοδο (4ο Τρίμηνο) η Protergia κέρδισε σχεδόν το 50% των νέων πελατών της μέσα στην χρονιά (37.000 απο 77.000). Ακόμα όμως και με τον αυξημένο ρυθμό που η ΔΕΗ έχασε πελάτες στο 4ο Τρίμηνο του 2024, προβλέπεται ότι θα πέσει κάτω από το 50% του αριθμού μετρητών στην ΧΤ σε 17 χρόνια - δηλαδή το 2042.

β) Το θετικό είναι ότι ο Πάροχος Καθολικής Υπηρεσίας είναι ένας από τους μεγαλύτερους "χαμένους" το 2024.  ("έχασε" περίπου 35.000 μετρητές). Αυτή είναι μια ευχάριστη εξέλιξη. Φαίνεται ότι οι Πάροχοι το 2024 έκαναν ιδιαίτερη προσπάθεια να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα του ΠΚΥ οι "πελάτες" του οποίου είναι κατα τεκμήριο οι χειρότεροι κακοπληρωτές. 

γ) Είναι αρνητικό για το επίπεδο ανταγωνισμού στην αγορά ότι μόνο τρείς από τους εναλλακτικούς Παρόχους είχαν αύξηση στον αριθμό των πελατών τους το 2024. Η Protergia, ο Ηρων και η Ζενίθ. Οι Elpedison, NRG, Φυσικό Αέριο, Volton έχασαν πελάτες μέσα στην χρονιά (συνολικά περιπου 65.000).

Τα στοιχεία του 12μήνου με χρωματιστά τιμολόγια επιβεβαιώνουν ότι το κράτος απέτυχε οικτρά στην (υποτιθέμενη) προσπάθεια για ενίσχυση του ανταγωνισμού. Κύριος υπαίτιος είναι η κρατική προπαγάνδα για τα περίφημα "πράσινα" μεταβλητά τιμολόγια, που ενίσχυσαν την σύγχυση των καταναλωτών και τους οδήγησαν σε αδράνεια τουλάχιστον για ένα εξάμηνο. Το θετικό είναι ότι η αγορά ανταποκρίθηκε στο 2ο εξάμηνο  με την προσφορά, για πρώτη φορά μετά απο καιρό, εξαιρετικά ανταγωνιστικών τιμολογίων σταθερής τιμής. 

Η αγορά είναι σε αναμονή εξελίξεων σχετικά με την έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που ανακοινώθηκε πριν τρείς μήνες. Το allazorevma.gr κρατάει (για λίγο για να μην σκάσει) την αναπνοή του στο άκουσμα της επέμβασης του Ιππικού και με την ευκαιρία επαναλαμβάνει - ακόμα μια φορά - την πρότασή του α) να μεταφερθούν όλοι οι καταναλωτές σε σταθερά τιμολόγια το γρηγορότερο δυνατό (όπως μεταφέρθηκαν σε πράσινα την 1/1/24). Με διοικητικό τρόπο και όχι με επιδότηση και β) Να τεθούν υπό κοστολογικό έλεγχο τα τιμολόγια της ΔΕΗ και να καθοριστούν σε επίπεδο που θα καθιστά την λιανική αγορά ηλεκτρισμού διεκδικίσιμη - όχι μόνο από τους "ισχυρούς" παίκτες αλλά και από φιλόδοξους νεοεισερχόμενους. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου