Η λίστα ιστολογίων μου

23/10/17

Ας Γιορτάσουμε μια Επιτυχία - Εχουμε Αγορά Ηλεκτρισμού!

Κάνει καλό - ιδιαίτερα σε σκοτεινές εποχές όπως αυτές που περνάμε πρόσφατα στην Ελλάδα, να βλέπουμε τα πράγματα από μια πιο απομακρυσμένη χρονική απόσταση. Θα ανακαλύψουμε έτσι ότι δεν δίνουμε αρκετή σημασία σε εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα παράλληλα με τα οικονομικά δράματα που ονομάζουμε "μνημόνια" αλλά είναι πολύ ελπιδοφόρες και θα επηρεάσουν την ζωή μας θετικά για τα πολλά επόμενα χρόνια. 

Για παράδειγμα στην Ελλάδα έχουμε εδώ και λίγα χρόνια μια νέα αγορά-αυτή του ηλεκτρισμού. Είναι αλήθεια ότι θεωρητικά την είχαμε από το 2001. Επίσης είναι αλήθεια ότι η αγορά είχε παλιότερα μια μικρή, πρώτη αλλά "άκυρη" εκκίνηση. Τα τελευταία δύο χρόνια όμως ανδρώθηκε με σχετικά γρήγορους και υγιείς ρυθμούς και φαίνεται ότι δεν θα κοιτάξει πλέον προς τα πίσω. 

Ξεχάστε ότι το άνοιγμα της αγοράς είναι "μνημονιακή" υποχρέωση. Στην πραγματικότητα δεν θα έπρεπε να είναι - αποτελεί συμμόρφωση στις Ευρωπαϊκές οδηγίες. Μας την επέβαλαν  οι "θεσμοί" μέσω των μνημονίων για να είναι σίγουροι ότι οι κυβερνήτες μας θα την εφαρμόσουν. Αγνοήστε επίσης ότι ο στόχος δεν θα επιτευχθεί - το άνοιγμα της αγοράς ήδη καθυστερεί. Δώστε σημασία στα θετικά του ανοίγματος της αγοράς:   

Ο πρώτος μεγάλος ωφελημένος είναι η ελληνική βιομηχανία και οι μεγάλοι καταναλωτές γενικότερα - τουλάχιστον αυτοί που επιβίωσαν στην κρίση. Μην ακούτε τις οιμωγές τους και τα παράπονά τους στο γκουβέρνο. Τα δύο τελευταία χρόνια έχουν δεί τους λογαριασμούς τους ρεύματος να μειώνονται κατά 20-30% στο ανταγωνιστικό τους κομμάτι - ίσως περισσότερο από 10% στο σύνολο.

Ένας μεγάλος αριθμός μικρών οικιακών καταναλωτών - περίπου 250,000 που άλλαξαν προμηθευτή μέχρι σήμερα (αριθμός που αυξάνεται με ρυθμό 10,000 το μήνα πλέον), εξοικονομεί σε ετήσια βάση ένα ποσό που ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια ευρώ.  

Συνολικά, η αλλαγή προμηθευτή έχει μειώσει την ετήσια δαπάνη για ρεύμα για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά σε ποσό που ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια ευρώ. Σ΄αυτήν θα πρέπει να προστεθεί η μείωση των τιμολογίων της ΔΕΗ που έγινε λόγω του ανταγωνισμού. Η μείωση αυτή υπολογίζεται σε τουλάχιστον 150 εκατομμύρια ευρώ. Γενικό σύνολο μείωσης δαπάνης λόγω της αγοράς σε τάξη μεγέθους : Μεγαλύτερη από 200 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. 

Που βρέθηκαν αυτά τα λεφτά; Από το "λίπος" της ΔΕΗ και τις ευνοϊκές συνθήκες στις διεθνείς αγορές - ιδιαίτερα στο φυσικό αέριο. Η αγορά έκανε αυτό που έπρεπε και μπορεί καλύτερα από κάθε άλλο μηχανισμό να κάνει - πέρασε τις χαμηλότερες τιμές των πρώτων υλών στον τελικό καταναλωτή.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό το όφελος - πιθανόν και το λιγότερο σημαντικό μακροπρόθεσμα. Στην νέα αγορά δραστηριοποιούνται περισσότερες από 10 επιχειρήσεις οι οποίες έχουν στελεχωθεί με νέους ανθρώπους με εξαιρετικές σπουδές και εμπειρίες - ανθρώπους που αν δεν έβρισκαν δουλειά στις επιχειρήσεις αυτές θα είχαν κάθε λόγο και δυνατότητα να φύγουν από την χώρα.  Τα στελέχη αυτά είναι σε παραγωγικές ηλικίες της επόμενης γενιάς από τους υπαλλήλους της ΔΕΗ που ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι κοντά στα 55.

Οι νέες αυτές επιχειρήσεις επενδύουν σε προϊόντα, υπηρεσίες, επιχειρηματικές πρακτικές και συστήματα που είναι καινοτομικές σε διεθνές επίπεδο. Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά ο Έλληνας καταναλωτής ηλεκτρισμού βρίσκεται (ή μπορεί να βρεθεί αν το επιλέξει) πολύ κοντά από άποψη εξυπηρέτησης στους Ευρωπαίους συμπολίτες του - και αυτό έχει επιτευχθεί τα τελευταία δύο-τρία χρόνια. Και όχι μόνο αυτό-οι πιο τολμηρές από τις νέες επιχειρήσεις του κλάδου επενδύουν ήδη σε υπηρεσίες που θα αλλάξουν ριζικά τον τρόπο  που καταναλώνεται το ηλεκτρικό ρεύμα στα επόμενα 10-20 χρόνια. Βρίσκονται δηλαδή ήδη πολύ κοντά στην διεθνή τεχνολογική πρωτοπορία του κλάδου. Μη ξεχνάμε άλλωστε ότι ο Έλληνας καταναλωτής έχει στην διάθεσή του στο διαδίκτυο ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών - με πρώτο το allazorevma .gr όπως ακριβώς και οι ομότιμοι του στην Ευρώπη.

Είναι λοιπόν όλα ρόδινα; Προφανώς όχι - ποτέ δεν είναι. Στην αγορά ηλεκτρισμού στην χώρα μας υπάρχει μια μεγάλη σκιά που την διαφοροποιεί από τις αγορές όλων των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Αυτή είναι η αδυναμία ή απροθυμία ενός μεγάλου αριθμού καταναλωτών να πληρώσουν τον λογαριασμό τους. Και δεν υπάρχει άλλος τρόπος από το να επιβαρύνει αυτή η απώλεια εσόδων του κλάδου τους υπόλοιπους καταναλωτές. Η πρώτη προτεραιότητα όσων συμμετέχουν στον κλάδο είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού. Αλλά δεν θα συνεχίσουμε με προβλήματα. Το παρόν σημείωμα είχε στόχο τον γιορτασμό για τα όσα έχουν ήδη επιτευχθεί. Τα προβλήματα ας τα αφήσουμε για αύριο - είναι τόσο πολλά που δεν θα μείνουμε άπραγοι για πολύ. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου